Folkbåtsforum

www.folkbat.com/forum.html
Aktuellt datum och tid: 2009-12-24 15:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kölbultar.
Postat: 2008-11-23 10:28 

Hallå alla Folkbåtsfans.

Jag har kommit över en folkbåt som behöver lite pyssel. Jag provdrog på en kölbult, den gick bara runt, troligtvis har kölbulten gått av någonstans. Det verkar vara lite mystiskt ( sprickor) vid järnkölen och kölbrädan mitt för bulten.

Fråga 1. Hur får jag ur en bult som har gått av ? Skall jag ta bort hela järnkölen eller försöka byta bultarna på plats.

Fråga 2. Jag har en gammal järnköl liggande på tomten, sitter kölbultarna på samma avstånd på samtliga kölar. I så fall kunde jag försöka ta bort de gamla bultresterna på den liggande kölen och sen byta kölar. Kanske efter det jag sågat av dem i kölen som sitt på renoveringobjektet.

Fråga 3 Elda upp hela raset......Bär mig emot för båten är snygg för övrigt.

Hälsningar från Min fungerande Folkbåt Pandora.

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-11-23 12:31 

Det finns en beskrivning i "Folkbåtspärmen" som förbundet säljer.

I princip kan man väl lyfta ur den lösa bulten om den gått av (med domkraft om det behövs).
I kölen finns en ficka där man kommer åt nedre bulten. Kan kanske knackas ned och sågas ut i delar. Eller ta av mutter och lyfta om bulten är hel men lös.

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-11-23 20:39 

Ja du Björn. Tack för tipset.
Men Folkbåtspärmen samt Thomas Larsons bok har jag läst fram och baklänges. Thomas skriver att man helst skall undvika att råka ut för att en kölbult gått av i en bottenstock.
Thats all.
Att få av kölen går ju men båten måste antingen lyftas eller att man gräver ett hål för kölen om man vill ta ur bultarna med hjälp av Newton, dvs, kölens vikt.
Annars måste man ta bort bult för bult och då är jag tillbaka på ruta ett, den trasiga. Att den skulle vara lös nere i kölfickan tror jag inte på .
Jag skall knacka ur kölfickan i veckan och kolla, bra sätt att hålla värmen nu när det börjar kallna ute.

Tack i alla fall. LH

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-11-26 21:55 

Ja, det låter knepigt! Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet. På vår båt är 3 bultar bytta, och jag har 3 lösa hemma. Det var gjort innan jag kom med i bilden. Hur bra bultarna är vet jag inte men jag har planer på att så småningom byta de resterande, så jag är intresserad av proceduren.

Jag antar att:
Om bulten har gått av, samt snurrar, så borde den vara möjlig att lyfta den halvan rakt upp.

Fickan i kölen måste man väl ta upp ändå för muttern där är ju inte möjlig att ta ut uppåt.

Det som är den stora risken med att ta ut bulten nedåt är väl att om den är tunn mitt på så kan den gå av och de två smala ändarna kan kila fast om man driver den nedåt uppifrån? Det kanske kan vara mindre risk om man kan driva den änden nedåt försiktigt med något som har samma diameter som orginalbulten/hålet (kan inte kila fast, men kanske kröka en smal ända)? Går det att driva den nedåt, får man väl skiva bulten succesivt i fickan.

Hurvida det är lättare att ta bort hela kölen vet jag inte, men om en bult är så dålig så att den gått av så får man väl misstänka att även övriga bör bytas, och då kanske det är en bra idé?
Hoppas du får , svar av någon som vet (eller att bulten snurrar i fickan också men är intakt i övrigt).

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-11-30 17:13 

Hej Björn.
Har nu bilat bort betongen och träklossen i kölfickan, eftersom båten har legat på land ett antal år så har den torkat mellan kölbräda och järnköl, ca 5mm springa. Även inne så är det ett glapp på några mm mellan muttrarnas brickor och bottenstockarna. Skall mäta diametern på bultarna i morgon man ser igenom mellan köl och kölbräda. När jag har dragit på den lösa bulten så blev det stumt. Alla kölbultars muttrar är nu avdragna, väntar på värmen så att jag kan spruta in gukka och dra ihop eländet.
Har en känsla av att någon har bytt kölbultar tidigare, kölfickorna är så klantigt igenfyllda.

Om fem månader så sjösätts det igen. Suck.

Lennart H

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-12-03 08:57 

Hej Lennart!

Tänk på att ek sväller ca 5 - 8 mm när den kommer i vatten. så du inte drar för tajt liksom. har tyvärr ingen erfarenhet av hur hårt man ska dra.

min folka hade stått några år på land o även jag hade ca 5 mm springor vid kölplanka o knä akterut. jag såg mina bultar med blotta ögat i springan. när jag sedan sjösatte så gick springorna igen o har inte kommit tillbaka. o jag har inte tappat kölen ännu..

det som kan hända med ek o annat träslag när de stått länge på land utan fukt är att de gamla typerna av lim slutar fungera o fogarna släpper. så kolla eventuella limfogar (osäker på hur det ser ut i kölplanka o i knän etc). en del folkbåtar har lanierad stäv, den kan torrspricka, kolla den.

Jörgen

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-12-04 04:33 

Hallo Jörgen mfl.

Tack för tipset att inte dra för hårt på kölbultarna när båt och köl har torrdelat sig. Men jag utgår från att man har skrovet vilande på kölen när det gäller nybyggen, så jag skall försöka få ner skrovet på kölen innan jag börjar dra. Antingen försöka pumpa upp barlastkölen med donkrafter, eller skaka ner skrovet genom att lossa Seaquipp stöttorna som håller båten uppe. Att den kommer att läcka som ett såll utgår jag ifrån, eftersom linoljan jag hällt i rinner ut på gräsmattan.

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-12-04 09:12 

Jo, men det jag menar är att även om skrovet ska vila på kölen, så torkar den isär på vissa kritiska ställen, som de du nämner. det ärlikosm inte bara att "dra" ihop den, för sedan när den sväller så kan den spränga virket som bulten sitter i.

att den hängt på stöttorna hoppas jag verkligen inte, för då kan det det bli sättningar i hela skrovet.

mitt råd är att du inte drar i bultarna överhuvudtaget tills den legat i en säsong. när jag köpt min hade jag telefonkontakt med en glad kompis som tyckte jag skulle gå över alla bultar och "dra" dom lite extra.

jag började med en av resningsbultarna till kölplankan i förstäven (det sitter 4 st under masten. pang sa det, så gick den av. och den byter man liksom inte bara ut, utan att byta hela kölplankan. efter det lämande jag snabbt förslaget med att dra olika bultar.

googla på folkbåten Kåre så kan du se hur han gjorde när han bytte kölbultar. det innebär nog att du får byta bottenstockarna samtidigt.

köp boken träbåtsrenovering av Tomas Larsson och kolla in hemsidan www.trabatsakuten.nu

där finns svar på många frågor.

Jörgen

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-12-09 18:37 

Hallå Jörgen..
Har tidigar kollat Kåre och även läst Larssons bok. Nu har jag linoljat i bulthålet i bottenstockarna eftersom jag hade tagit bort muttrarna. Hålen är större än bulten så oljan rinner lätt ner och även ut nere i kölfickan i alla fall i den som är utknackad, försökte dra loss muttern nere i fickan men tji. Mellanrummet mellan järnköl och kölplankan har rensats på rost och annat skräp, jag väntar på att fylla igen med lämplig Gucka till termometern stiger, sen får det vara som det är. Har mätt bultdiametern där bulten syns i springan där är det ca 20 mm. Återgår till att lägga nytt akterdäck.

God Jul önskar Lennart

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-12-10 10:05 

Hej igen lennart!

ok, men då är du ju på banan...

hos folkbåtsförbundet finns en pärm med lite tips om renovering, där nämner dom just glappet mellan köl o kölplanka. det är ett sk rörligt område. i artikeln rekommenderas man att fräsa ett spår på några mm o sedan lägga sikaflex.

är springan mellan köl o kölplanka 20mm? är i sådanfall väldigt mkt tycker jag. har du några bilder? eller är det kanske bultdiametern du pratar om?

originadimensionen på kölbulten är på 20 mm.

God Jul till dig också!

Jörgen

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-01-20 11:30 

Hej JODA..
God fortsättning på nya Folkbåtsåret.

Kölbultsproblemet har fått en förklaring. När jag drog på den muttern som satt på den "lösa" kölbulten så tyckte jag ju att bulten gick runt!!! Felet var att det var som ett lock av målarfärg ovanpå muttren som följde med i vridningen, därav min uppfattnning att bulten var av. När jag sen drog till muttern så lossnade "målarlocket ". Nu har jag oljat alla bulthål och dragit lite på bultarna, skall lossa den lite innan båten går i sjön (i maj hoppas jag). Tills dess ha det bra.

Lennart

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-01-20 15:50 

Hej Lennart!

där ser man, allt verkar ha en vettig förklaring...

själv har jag gått loss på mitt kölsvin, och börjar snart impregnera min kölplanka med en blandning av terpetin o rå linolja. sedan danbolin ovanpå.

hade tidgare inställningen att bara olja in o låta vara så för att fortsätta nästa år o mätta träet, men efter ett besök hos en båtbyggare ändrade jag mig. jag har lite läckage som gör att det rinner vatten o står lite hela tiden. bäst att försegla o skydda eken så länge som möjligt...

sail along....

Jörgen

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme