Folkbåtsforum

www.folkbat.com/forum.html
Aktuellt datum och tid: 2012-05-16 16:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Welcome
Welcome to <strong>Folkbåtsforum</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Man kommer sist…
Postat: 2008-05-25 21:00 

Folkbåtsklassen är så pass ”vass” att det inte är så lätt att komma dit och göra bra resultat direkt om man inte är en bra kappseglare redan innan. Detta gör inte klassen annorlunda från alla andra klasser såsom H-båt, Mälarkryssare, Expresser, Safirer eller vilken annan klass som helst (ingen glömd).

Att kappsegla ÄR svårt! Ingen ska säga något annat. Våra folkbåtar är lättseglade så länge det bara handlar om att klucka runt och ha det trevligt. Om det ska seglas snabbt mot andra folkbåtar är det inte längre så lätt. Bli nu inte rädda för detta, det hör till.

Jag köpte min båt med insikten att jag inte kommer att göra några vidare resultat på många år i klassen. Jag är inte ”skolad” i kappsegling men tycker att det är fanken så roligt med kölbåtskappsegling på lika villkor. Att komma sist, eller näst sist spelar ingen roll så länge jag är där och lär. Jag skulle gärna vilja peppa er som är lite tveksamma till att ändå pröva. Läs lite regler, fråga runt och sedan segla runt banan och lär er. Det finns inget annat sätt att lära sig.

Dra till Utö!
/Björn

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-05-25 23:01 

Väl talat. Kommer själv att agera rundningsmärke med båt i originalstuk och 2 gastar jag plockat upp på stan.

Hoppas att det är fler runt om i Stockholmsområdet som passar på, här finns ju folkor överallt . Problemet kanske är att det är svårt att nå ut?

Kan man inte lägga ut en annons på Blocket? :?:

mvh

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-05-31 14:27 

Du har helt rätt Jörgen, det är meningen att det ska vara en fest. Det är ingenting som hindrar att ett arrangemang likt det du föreslår finns kring tävlingsseglingarna. Det finns dock en liten hake, ett svenskt mästerskap måste följa Svenska Seglarförbundets regler. Annars är det inte ”SM” utan bara en tävling som vilken som helst. Här gäller entypsregler där alla Folkbåtar som är inmätta seglar mot varandra på lika villkor. Sedan får, som alla redan har förstått, antalet startande inte falla under 20 båtar två år i rad, då förverkas SM-statusen. Hårda bud kanske, men detta är vad som gäller…

/Björn

Inläggsrubrik: Re: Man kommer sist…
Postat: 2008-05-31 22:52 

Trevligt och bra inlägg. Läs och ta till er !

Bäckman skrev:
Folkbåtsklassen är så pass ”vass” att det inte är så lätt att komma dit och göra bra resultat direkt om man inte är en bra kappseglare redan innan. Detta gör inte klassen annorlunda från alla andra klasser såsom H-båt, Mälarkryssare, Expresser, Safirer eller vilken annan klass som helst (ingen glömd).

Att kappsegla ÄR svårt! Ingen ska säga något annat. Våra folkbåtar är lättseglade så länge det bara handlar om att klucka runt och ha det trevligt. Om det ska seglas snabbt mot andra folkbåtar är det inte längre så lätt. Bli nu inte rädda för detta, det hör till.

Jag köpte min båt med insikten att jag inte kommer att göra några vidare resultat på många år i klassen. Jag är inte ”skolad” i kappsegling men tycker att det är fanken så roligt med kölbåtskappsegling på lika villkor. Att komma sist, eller näst sist spelar ingen roll så länge jag är där och lär. Jag skulle gärna vilja peppa er som är lite tveksamma till att ändå pröva. Läs lite regler, fråga runt och sedan segla runt banan och lär er. Det finns inget annat sätt att lära sig.

Dra till Utö!
/Björn

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-06-01 22:47 

Det är jättebra med lite debatt och funderingar om hur vår verksamhet skall utformas. Det kanske inte är något alls som talar mot att ha SM och en folkbåtsträff för de som inte vill tävla på samma tid och plats. Det viktiga är att vi träffas har trevligt och jobbar för folkbåtsklassen, förhoppningsvis så kanske man kan få med sig någon ny ut på banan varje år av de som lockas av "klassträffen".
Varför inte börja i sommar på Utö och jag vill ändå uppmana till att ta chansen och komma med och segla på banan. det är lärorikt på många sätt och man behöver inte satsa på att vinna det är deltagande som är ett mål. Ju fler som ställer upp desto större spridning blir det också i resultaten och alltid hittar man någon att kämpa mot.
Vi syns på Utö

Claes

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-06-02 15:41 
Site Admin
Användarvisningsbild

Strålande skrivet Björn, hoppas många läser och verkligen förstår budskapet, innlägget finns nu citerat både på <a href="http://folkbat.blogspot.com/2008/06/tisdagssegling-2008-06-03.html">Wetstuff</a> och <a href="http://folkboat.se/#tis080603">Västkustens hemsida</a>.
För övrigt är väl såväl SM som alla andra regattor ingentig annat än "träffar" där man racar på dagarna (varför skall man inte segla när man änndå är där? Läs Björns post igen) och umgås på annat sätt övrig tid.
Det här med den sociala sidan av seglingen och att det skall vara kul för alla är just vad "<a href="http://folkbat.freeforums.org/hur-skall-vi-locka-till-deltagande-i-sm-rets-folkbtsfest-t20.html#62">manifestet</a>" syftar till, men som det har varit märkvärdigt tyst kring, diskussioner dyker upp till slut men lite vid sidan om, själva manifestet verkar ingen vilja kommentera, lustigt. :?

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-06-05 15:09 

Jag är böjd att hålla med Joda. Det är ett stort fokus på kappsegling i förbundet samtidigt som de flesta inte kappseglar. Personligen gillar jag verkligen Classic Folkbåt-initiativet! Det finns ju en hel del träbåtsfestivaler runtom i landet. Kunde man inte se till att få in ett par Classic folkbåtsträffar i samband med några sådana? Utspridda över kusterna och inte bara i Stockholm. Då hade jag kommit farande som ett jehu!

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-07-04 19:39 

Dra till Utö uppmanade Björn i trådens inledning. Det gjorde undertecknad tillsammans med ytterligare 3-4 "rockies", flertalet av oss i denna senare kategori dessutom i träbåt. Vi hamnade resultatmässigt naturligtvis i kön, annat var inte väntat. Men otroligt många lärdomar fick vi och kunskapen om den egna båten som vi skaffade oss under dessa fyra dagars seglingar med stundtals hård vind överskred med råge vad du inhämtar under månader av tursegling. Och den befarade ordväxlingen med kombatanterna runt omkring uteblev i stort, kanske för att man som nybörjare höll sig lite utanför trängseln vid bojarna. Slutsatsen är att det finns ingen anledning att inte hoppa på bara för att man kör en gammal träbåt och/eller har brist i banseglingens kunnande. Fajten i kön var minst lika spännande som den i täten. Och vid restaurangborden efteråt befanns alla ha samma handikapp.
Johan

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-07-17 15:20 

Kul att höra! Det är mycket trevligt att läsa att du tyckte det var trevligt med lite kappsegling. Det var lite det som var min mening i inledningen av denna tråd, att fler ska våga sig ut och leka med båtar. För det är bara lek vi sysslar med där ute på banan, den enda nyttan är att vi lär oss hantera våra båtar bättre (även utan motor vid från och tilläggningar) och håller våra båtar i bra och fungerande skick. Detta är en sjösäkerhetsvinst om inte annat.

Jag ser även segling som en miljövänlig och säker fordonssport… Någon publiksport är det kanske inte, det måste erkännas, men för utövaren handlar det om fullt ös i täta kamper utan bromsar…

Jag skrev i en annan tråd att det inte finns många kölbåtsklasser där det är billiggare att hålla sig med en konkurrenskraftig båt. Detta vidhåller jag som ett starkt argument för att välja Folkbåten som klass om man önskar att tävla entyp med köl.

Mvh
Björn

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
suspicion-preferred