Folkbåtsforum

www.folkbat.com/forum.html
Aktuellt datum och tid: 2009-12-24 15:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mast
Postat: 2009-05-12 14:46 

Jag har råkat ut för ett masthaveri och behöver hjälp med att ta reda på vart jag vänder mig för att hitta en ny (eller begagnad) mast.

Försäkringsbolaget vill ha underlag innan de överhuvudtaget säger något.

Jag har hört namnet Ulrik Pedersen, men hur hittar jag honom?

Eftersom jag har en träbåt och inte kappseglar tror jag att en trämast passar bäst.

Tacksam för synpunkter, råd, kontaktvägar m m.

Hälsningar

Lady Madonna S1141 med besättning

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-05-12 23:35 

Länkarna på folkbat.com är nog ganska heltäckande:

http://www.folkbat.com/lankar.html

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-05-13 07:43 
Site Admin
Användarvisningsbild

Ulrik Pedersen hittar du här:
http://www.degulesider.dk/search/2980%2 ... edersen/1/

Bild

På Dansk Folkebådsklubs "Køb og Salg" kan det kanske finnas lite bättre begagnat nu när danskarna har börjat byta till alu-master.

www.folkbat.se

Inläggsrubrik: Tvärlimmad mast
Postat: 2009-05-13 16:32 

Är det någon som har någon erfarenhet av en tvärlimmad mast?
Positivt och/eller negativt. :?:

Vad vet ni om masterna från Folkbåtscentralen i Danmark.
Jag är rädd för att jag kan ha svårt med kontakter på danskaspråket.

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-05-15 14:53 

vad för slags masthaveri har du råkat ut för? är den av eller "bara" sprickor i likrännan? det finns en kille i sundsvall som gör master o bommar, har en länk på vår "säljavdelning" med telefonnummer.

själv har jag lagat min mast (en båttbyggare gjorde 2 st och jag själv 1 st) i vinter på 3 ställen i likrännan och det har gått hur bra som helst.

Jörgen

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-05-15 15:06 

Hej Joda!

Vårt masthaveri består i att vi har en mast i tre delar. Först blåste den av vid fiolen och när den blev ostagad gick den av vid däcksgenomföringen.

Jag hittar inte så bra på hemsidan, kan du precisera hur jag hittar till "säljavdelningen" eller ge mig telefonnummer och kontaktväg till killen i Sundsvall.

Vet du om han gör bra folkbåtsmaster?

/Lady Madonna

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-05-15 17:23 
Site Admin
Användarvisningsbild

Lady Madonna:
Du har själv en annons på "säljavdelningen" aka <a href="http://folkbtsbrsen.blogspot.com/" target="_blank">Folkbåtsbörsen</a>.
Mats Mast, Ulrik Pedersen och Folkebådcentralen, gör alla utmärkta master.
De här danskarna är vana vid att prata med svenskar så språket behöver du inte bekymra dig om, prova får du se.
Det är också troligt att de har leveransklara master liggande på hyllan, själv har jag en Pedersen-mast och jag skulle tro att det är den vanligaste "utbytesmasten".
Ulriks mast levereras obehandlad, F centralens är färdiglackad och Mats har troligtvis ingen på lager ... men ring och prata med dem så får du veta.

Lycka till!

www.folkbat.se

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-05-16 21:09 

Webber:

Mats båtbyggeri gör inte master till folkbåtar. Jag har kollat med honom.

Jag kan inte hitta någon information om killen i Sundsvall. Är det någon som vet telefonnummer, e-postadress eller om han har någon hemsida?

/Lady Madonna

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-05-16 22:01 

"<a href="http://folkbtsbrsen.blogspot.com/2008/01/bommar-sljes.html">killen i sundsvall</a>" är ingen annan än Mats Båtbyggeri.
återstår:
Ulrik Pedersen och<a href="http://folkbat.blogspot.com/2009/05/nyt-fra-folkebadcentralen.html"> Folkebådcentralen</a>, bägge är säkra kort.

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-05-17 08:42 

Hej igen!

Bland länkarna har jag hittat Skurusundets Båtbyggeri. Är det någon som vet något om dem och deras master?
Tacksam för både positiva och negativa erfarnheter.

/Lady Madonna

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-05-20 09:33 

känner till dom, verkar reko o bra. några av dom är inte där längre utan har sin verkstad hos Pampas marina. de gör master, om de gör folkbåtsmaster vet jag inte.

som jag förstår det så går det att laga master som gått av. tror det är bäst att du pratar med dom direkt om det. båtbyggarna är ju inte gratis o inte nya färdiga master heller. löpande timtid kan ge en förfärande slutsumma, tro mig...

mitt råd, snacka med båtbyggarna direkt, ta reda på vad de tar för att laga en mast (om de tycker att det går), eller tillverka en ny på ett fast pris. då vet du om du ska betälla hem en från danmark eller fixa med det här i sverige.

hoppas allt går bra!

Jörgen

Inläggsrubrik: Mastproblem.
Postat: 2009-05-28 08:19 

Hej.

Nu skall det sjösättas och mastas på, SWE 1345 IDA ida.

Beträffande mast så har Greger på Skurusundets Båtbyggeri lagat min som hade råkat ut för blixtnedslag. Kan verkligen rekomendera deras arbete.
Skrovet fick sig en genomgång också, både av blixten och Skurusundets Sundets gubbs.

Mer än nöjd.

Hälsningar
Lennart.

F 673
F 1345
:lol:

Inläggsrubrik: Re: Mast
Postat: 2009-10-09 16:02 

Lady Madonna blev utan mast hela sommaren.
Men hon blev väl utnyttjad ändå.
Det är nog få som övernattat så många nätter i sin folkbåt i sommar som vi gjort.
Vi satta en bit av en björk i masthålet för att fästa bommen i. På så sätt kunde vi både använda hamnkapellet och bomtältet.
Nu håller Anders på Annell båtbyggeri och limmar ihop en mast åt oss.
Här är länken till honom www.batbyggeriet.se.
Tack för dem som svarat på vårt inlägg.
PS Anders Annell kommer från Skurusundets båtbyggeri.

/Lady Madonna

Postat: 2009-11-07 21:08 

Ny medlem..Testar

Postat: 2009-11-07 21:30 

Hej Madonna
Synd att det inte blev nån mast men det gick ju bra ändå. Nu när jag lyckats komma in på det här forumet kanske jag kan delge lite av mina erfarenheter i tidigare liv. Efter ett masthaveri köpte jag en tvärlimmad mast från Ulrik i Kokkedal, den fungerade alldeles utmärkt. Ulrik var mycket bra att handla av, det var inga problem med hans danska. Jag köpte masten rå, således blev det en del hemfix. Speciellt kommer jag ihåg då jag och min far stod i trägården och skulle såga mastfoten till rätt längd. Jag greps av en kraftfull ångest inför detta definitiva moment, och ringde till Ulrik fast klockan var 10 på kvällen. Han svarade och berättade tålmoigt, och efteråt kändes det mycket bra att gjort en sista koll.
Detta var dock många år sedan men det verkar ju som om han fortfarande verkar.
Beträffande försäkringsfrågan den gången så vann försäkringsbolaget första ronden, ingen ersättning då masten var mer än 24 år, man drog av 4%per år. Jag undersökte lite med andra folkbåtsägare som råkat ut för samma tråkiga händelse, masten var av 1 m ovanför rufftaket. Enl vad jag fick reda på var de skyldiga att bekosta reparation av masten, jag kontaktade ett varv och de skulle utföra en fullgod lagning för 8000:-. Det beskedet lämnade jag till försäkringsbolaget och fick motförslaget, vi står för halva kostnaden. På så sätt löste det sig någorlunda ändå, helt ny mast till hyfsat rimlig kostnad plus en del pill.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme