Folkbåtsforum

www.folkbat.com/forum.html
Aktuellt datum och tid: 2009-12-24 15:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tyngdpunkt
Postat: 2008-04-17 20:50 

Var ligger tyngdpunkten? tänkte försöka fixa ett centrumlyft.

Ingemar Hedin
FS 221

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-05-09 11:42 

Om du skall arrangera med centrumlyft skall du nog satsa på två lyftpunkter. På min träbåt finns två. Den förliga lyftögglan sitter monterad i första kölbulten akter om masten/mastfoten. Den aktra lyftögglan sitter i första kölbulten akter om huvudskottet dvs i främre delen av sittbrunnen.
Lyftet sker sedan med hanfot där den ena lyftstroppen dras igenom en öppning i rufftaket (den andra stroppen går fritt om du har skjutluckan öppen). Öppningen i rufftaket sitter på min båt direkt för om andra takbalken förifrån räknat.
Såväl lyftögglor, lyftstroppar som lucka till öppningen i rufftaket kan för övrigt köpas hos Folkbåtscentralen.
Johan

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-12-01 10:46 

Jag har också funderingar på ordna en ögla för centrumlyft. Vad är anledngen till att man bör fästa i två kölbultar? Hållfasheten eller balansen? Min tanke var att kunna använda bara en ögla att lyfta i och sedan balansera båten med en tamp till för och akter. Skulle det kunna fungera? Jag känner mig inte så tilltalad av att ta upp ett hål i rufftaket. Hoppades på att det skulle räcka med en tamp som dök upp någonstans i ruffluckan. Men den kanske blir framtung då?

Anledningen till att jag funderar på centrumlyft är de problem jag tycker uppstår vid lyft med stroppar under båten. Dels risken för att båten skall glida av men också då jag tycker det är svårt att hitta rätt plats för akterstroppen. Den vill gärna fastna mellan roder och köl.

/Mats

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-12-01 12:26 

Hej Mats
Du bör nog lyfta i två kölbultar av både hållfasthets- och ballansskäl. Om du bara lyfter genom ruffluckan så behöver du något som centrerar lyftslingan i sidled annars kommer din skuta att tippa. Denna centrering sker automatiskt om du väljer att ta ett litet hål i rufftaket på rätt ställe. Mät på en båt med fungerande centrumlyft. Var även noggrann med längderna på stropparna så att du inte bryter sönder något, det skiljer i längd mellan för- och akterslingan, även här rekommenderar jag att du mäter på ett fungerande system. Min båt ligger en bra bit ifrån mig annars skulle jag skicka alla mått på stubben.
/Björn

Inläggsrubrik:
Postat: 2008-12-01 16:07 

Jo just det Ingemar!
Tyngdpunkten ligger någonstans rakt under och mitt i ruffluckan då den är i öppet läge, alltså någonstans kring en meter för om ruffskottet. Jag vågar inte säga mer precist än så. När jag kopplar de två lyftstropparna så möts de ungefär rakt över ruffluckan och då lyfter båten rakt upp utan att gå på nosen eller stegra. Kölplankan ligger under tyngdpunkten så stoppen måste stödjas i höjd med rufftaket i längs- och tvärled annars går det på tok….
/Björn

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-02-17 09:53 

Hej

Funderar på att bygga kärra till en folkbåt. För att få rätt kultryck måste man ju veta CG (Center of Gravity) i långskeppslinjen. När du säger rakt under ruffluckan i öppet läge, avser du då den korta eller långa ruffen?

Mvh JW

Senast redigerad av Folkboatsailor 2009-02-17 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-02-17 17:49 

Hejsan
Min båt är en FB-Centralen och har alltså en kort ruff. Det skulle kanske vara bra att mäta med masthålet som referens. Skillnaden mellan kort och lång ruff är väll bara ett spantläge, va? Alltså skulle du bara kunna lägga till avsåndet mellan spanten så får du ett hum. Min angivning bygger på minnesbilder i min lilla skalle så för att ge ett exakt mått skulle jag vilja rigga upp lyftdonen och mäta. Nu ligger båten täckt en bra bit ifrån mig så det blir lite svårt för mig att lösa. Kanske kan någon annan på detta forum hjälpa dig att att få mått?
/Björn

Inläggsrubrik:
Postat: 2009-02-17 20:16 

Hej

Tack för svar. På de ritningar jag har sparat från folkbat.com (en gammal "original" och en nyare avseende träfolkan) uppskattar jag CG vara, efter din beskrivning, någonstans strax för om station 8. Blir på ritningen ca 1000 - 1250 akter om masten.

Har ingen Folka än så länge, men fullt möjligt att det investeras i en dylik då draken ej är lämplig för annat än dagsturer med familjen. Bra att vara förberedd med båtkärra om den mot förmodan inte ingår i ev köp.

Mvh JW

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme